adsensense champ

Jumat, Desember 24, 2010

pemuda berhati mulia..

  Pagi tadi .. sewaktu  bersarapan pagi di sebuah kedai makan..aku sempat berbual dengan seorang pemuda yang berhati mulia.. sifat ihsan  yang di zahirkan menyebabkan aku malu dengan diri aku sendiri.. bayangkan tindakannya yang menyelamatkan 2 ekor anak kucing di sekitar  masjid ;  seekor daripada mati kelemasan dalam longkang yang busuk dan kotor ..   seekor lagi daripada mati akibat ‘serangan’ semut..
          Berhati mulia????  pemuda tersebut memulakan kisahnya.. ” aku ternampak hanyalah mukanya..aku tidak sampai hati melihatnya..aku ambil kucing tersebut..aku mandikan.. aku bersihkan badannya.. rupa2nya ada dua ekor..seekor lagi di ‘serang’ semut..abis seluruh badannya di ‘serang’ semut..aku tidak sampai hati.. lalu aku bersihkan badannya..aku buang semut2 tu..aku carikan kotak sebagai tempat kediaman mereka.. aku bagi minum susu..” aku seronok mendengar cerita pemuda tersebut.. lalu pemuda tersebut menyambung lagi ceritanya.. 
hari ini aku menolongnya.. esok hari dia pula yang akan menolong aku..
         Tersedu aku di buatnya… sungguh mendalam maksud pemuda tersebut..menyebabkan aku terfikir sendiri.. adakah aku akan melakukan perkara yang sama jika aku berada di tempatnya.. tindakan pemuda tersebut menyebabkan aku kembali mengimbau suatu kisah yang cukup popular apabila menyentuh sifat ihsan terhadap haiwan..
ya Allah berilah aku kekuatan untukku mencontohi sifatnya ini..ameen!!!!
          Kisah seorang pelacur dengan seekor anjing.. bagaimana seorang pelaku maksiat.. hatinya tersentuh melihat seekor anjing yang kehausan..lalu di beri anjing tersebut minuman..asbab daripada sifat ihsan tersebut..dgn izin Allah..perempuan tersebut di ampunkan Allah..subhanallah..
“ya Allah.. ampunilah dosa-dosaku yang menggunung tinggi dan bagaikan pepasir dilautan banyaknya..”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar